Opladen of tanken: de verschillen

Elektrische auto’s gaan steeds meer deel uitmaken van de openbare weg. Bijna ieder automerk heeft wel een elektrische auto in het aanbod en het wordt door de overheid ook erg aantrekkelijk gemaakt om een stekkerauto te kopen of te leasen op basis van bijvoorbeeld financial lease. Toch weerhoudt het ook een boel mensen, omdat de wachttijden van het opladen zo lang duurt. Hieronder bespreken wij de verschillen tussen opladen en tanken.

Tanken is sneller, of valt dat wel mee?

Zo moet je gemiddeld wel twintig minuten bij de laadpaal wachten om weer door te kunnen rijden, terwijl je met een brandstofauto binnen een paar minuten alweer klaar bent met tanken. Vooral als je veel onderweg bent klinkt het niet zo aantrekkelijk om zo lang te moeten wachten totdat de accu weer vol is. 

Toch hoef je niet per se te wachten langs de snelweg. Je kunt namelijk ook jouw elektrische wagen opladen aan huis, en vaak hebben de meeste bedrijfspanden ook wel een aantal laadpalen. En dat heb je met een brandstofauto niet, want daarvoor moet je altijd stoppen bij een pompstation. Uiteindelijk kost het dus helemaal niet veel meer tijd om te laden dan te tanken.

Als je een lange rit voor de boeg hebt moet je natuurlijk wel een keer stoppen bij een laadpaal aan de weg. Maar gelukkig wordt de actieradius van de elektrische auto steeds beter. Zo is de gemiddelde actieradius van een grote elektrische auto 425 kilometer. En met de ontwikkelingen zullen de elektrische auto’s alleen maar sneller opladen en meerdere kilometers kunnen maken. Bovendien gaat het leasen van een elektrische auto ook razendsnel: een elektrische auto lease je al binnen een paar stappen, zodat je al binnen vier uur de weg op kunt. Wil je meer te weten komen over een financial leasecontract voor een bedrijfswagen? Je leest er alles over wanneer je zoekt op ‘leasen zakelijk‘.

Opladen is beter voor de portemonnee

Daarnaast is het ook een stuk goedkoper om op te laden in plaats van te tanken. Natuurlijk zijn de laadkosten wel afhankelijk van de locatie van het opladen en hoe snel je laadt. Een laadpaal langs de snelweg is duurder dan een laadpaal bij jouw woning, en voor een snellader moet je ook meer betalen. Thuis opladen kost gemiddeld 26 cent per kWh, maar dat kan per energieleverancier verschillen en of je zelf energie opwekt. Bij een openbare laadpaal ben je gemiddeld zo’n 35 cent per kWh kwijt.

Bovendien kun je slim omgaan met het opladen van jouw elektrische auto. Vooral als je kiest voor zonnepanelen of een slimme laadpaal. Een slimme laadpaal vertelt jou namelijk wanneer het juiste moment is om te gaan laden. Zo is het tijdens de daluren voordeliger om jouw auto aan de stekker te zetten of wanneer andere huishoudelijke apparaten niet veel stroom verbruiken. Ook kan een slimme laadpaal pas gaan werken wanneer jouw zonnepanelen voldoende energie hebben opgewekt. Handig!

About Author /

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search