Omslagpunt diesel- of benzineauto kopen
De moderne auto kan op allerlei manieren worden aangedreven. Zo zijn er auto’s op gas en ook steeds vaker elektrische auto’s. De populairste opties blijven echter toch wel diesel en benzine. Het hangt af van jouw autogebruik wat voor jou de beste optie is. Het is dus goed om te weten wanneer je voor de ene en wanneer je juist voor de andere moet kiezen. In Nederland zie je nog altijd voornamelijk benzineauto’s. Toch is het goed om te weten waar nu eigenlijk precies het omslagpunt ligt. Zo benut je altijd de juiste voordelen.
Wanneer kiezen voor benzine?
Het is interessant om eerst eens te kijken naar benzine als brandstof. De kennis kunnen we dan gebruiken om straks het omslagpunt te bepalen. Benzine is goedkoper voor de rijder in de zin dat de wegenbelasting lager is dan voor een auto op diesel die verder exact hetzelfde is. Daardoor kan je dus in grote mate goedkoper zijn. Bovendien gaat het verbruik vaak wat langzamer, waardoor je dus omgerekend wat goedkoper rijdt. Al is dat vooral voor de nieuwere modellen het geval. Het grote nadeel is natuurlijk ook bekend. Een auto voltanken met benzine is bij iedere tankbeurt weer duurder dan diesel.
De keuze op diesel laten vallen
Wanneer kan je de keuze op diesel laten vallen? Eigenlijk geldt voor deze auto’s dus het omgekeerde van wat je hiervoor kon zien. Het is goedkoper om diesel te tanken. Het is tegelijkertijd zo dat je meer belasting betaalt voor dieselauto’s en dat dit verschil best flink is. Kies je voor tweedehands, dan is de auto vaak ook wat goedkoper in aanschaf, dus dat weegt daar dan ook weer deels tegenop. Wel heb je met steeds meer regels voor dieselauto’s te maken tegenwoordig.
De juiste keuze maken
Een dieselauto is voor jou de juiste optie wanneer je vooral lange afstanden rijdt, een goede diesel die zuinig is, kan bij een totaalafstand van 15.000 kilometer per jaar al interessant worden voor de gemiddelde rijder. Kijk je naar de benzineauto, dan is die interessant wanneer je ritten korter zijn. Je blijft dan onder dat omslagpunt wat dus zo rond 15.000 kilometer ligt. De kosten voor de auto op benzine zijn onder dat aantal simpelweg lager voor je. Het is dan dus ook niet meer dan logisch dat je de keuze op benzine laat vallen. Dit levert te veel op.