Winnen van concurrentie op het internet, hoe doe je het?
Tegenwoordig gaat alles via het internet. Of je nou gaat shoppen, een afspraak wil maken bij de kapper of je spreekt met je vrienden. Als bedrijf is het dan ook belangrijk om mee te gaan met je klanten. Als je in deze tijd een eigen bedrijf hebt, is het eigenlijk wel noodzakelijk om een eigen website te hebben. Maar hoe zorg je er nou voor dat jou doelgroep op jouw website terecht komt in plaats van die van je concurrent? Het klinkt misschien ingewikkeld, maar het kan erg simpel zijn.
Website laten maken
Stap 1 is natuurlijk je eigen website maken. Dit kan je zelf gaan proberen, maar je kan natuurlijk ook een website laten maken. Zo weet je zeker dat jouw website er naar jouw wens uit komt te zien. Er zijn genoeg bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn. Ze weten precies hoe je jouw website moet inrichten om het aantrekkelijk te maken voor jouw klanten of lezers. Daarnaast kan je ook je eigen webshop laten bouwen. Als je producten wil verkopen wordt een website natuurlijk heel anders ingericht dan een nieuwswebsite of een site vol blogs. Daarom is het altijd handig om hulp in te schakelen!
Vul de site met content
Het maakt eigenlijk niet uit of je nou een webshop hebt of een website met alleen maar informatie: de site moet altijd gevuld worden met content. Zorg voor teksten, blogs, video’s, foto’s, reviews en vul de site. Daarnaast moet je er op letten dat je zoekwoorden gebruikt. Verkoop je kleding of andere producten? Schrijf er dan een blog over! Gebruik in deze blog zoekwoorden. Een zoekwoord is het woord waar mensen op zoeken in Google. Dus schrijf je over een winterjas, gebruik het woord winterjas dan meerdere keren in de tekst en in de titel. Gebruik ook synoniemen voor het zoekwoord, want op deze manier wordt jouw site gevonden. Hierdoor klikt de klant op jouw site, in plaats op die van de concurrent.
Investeer in SEO
SEO, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd, zorgt ervoor dat jouw website goed te vinden is in de zoekmachine. In de meeste gevallen is dat Google. Het is dus belangrijk om te investeren in SEO om jouw website zo hoog mogelijk te ranken. Waarom? Omdat iemand in Google vaak niet verder zoekt dan de eerste pagina. Het is dus enorm belangrijk om een hoge positie te veroveren om klanten aan te trekken én dus de concurrent te verslaan.
Vertel jouw USP’s
Waarschijnlijk weet je zelf wel waar jij en de concurrent in verschillen. Maar, weet de klant dat ook? Om dit duidelijk te maken kun je eens nadenken over jouw USP’s, oftewel unique selling points. Dat zijn punten waarin jij je onderscheid en waar jij uniek in bent. Op basis van deze USP’s weet de klant dat hij of zij voor jouw bedrijf moet kiezen.